foto 01 foto 02 foto 03

Romeinse ruïnes en in de voetstappen van St. Franciscus

Deze speciale zomerreis is inclusief een spectaculaire twee-daagse tocht met kampeerovernachting en een 3 gangen menu geserveerd op het dak van de wereld! Geschikt voor alle niveaus maar enige basiskennis is vereist.

Zaterdag
Je arriveert in het treinstation van Spoleto van waaruit je in 20 minuten naar de stallen wordt gebracht, waar je je kunt installeren en kennis kunt maken met de paarden. Diner en overnachting.

Zondag
De eerste vakantiedag doen we het rustig aan om aan de paarden te wennen. We rijden over schaduwachtige bospaden en door kastanjebossen ondertussen rustig genietend van de omgeving. We zien oude, knoestige bomen die al eeuwenlang de streekbewoners van heerlijke kastanjes voorzien. Ook zullen we in het bos veel wilde planten zien waaronder cyclamen. Onze bestemming van vandaag is de top van de Mount Acetella. Er is voldoende gelegenheid om te draven en te galopperen maar vergeet vooral niet om af en toe te stoppen en te genieten van de omgeving. De hoge bergtoppen, de in de verte gelegen manege en het Middeleeuws dorp Montebibico, waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Een prima plek om foto's te nemen. Vervolgens klimmen we naar de top van de Mount Acetella met prachtige vergezichten en rijden van hieruit weer terug naar de stallen om te lunchen.

Maandag (6.5 - 7 uur)
Vandaag begint het echte rijden, we starten voor het eerste gedeelte van een twee-daagse trektocht die ons naar Romeinse ruïnes brengt, een 13 eeuws klooster, gesticht door de heilige Franciscus een 3-gangen menu geserveerd op het dak van de wereld. Het is een lange rit maar er is voldoende gelegenheid om te stoppen en te genieten van de omgeving. We rijden door kastanjebossen, passeren Montebibico om vervolgens door de heuvels van Mount Acetella te rijden. Vanaf hier kunnen we onze eindbestemming zien, de Martani bergen, beroemd om hun fossielen. Over slingerende bospaden van Giuncano, klimmen we naar de eikenbossen van Torre Maggiore, fantastisch gelegen met 360 graden vergezichten. Hier laten we de paarden drinken en stoppen we voor de picknick op een open plek in het bos. Na een pauze van ongeveer 2 uur, is het tijd om te zadelen en begint een 1,5 uur durende tocht naar de bergen van Carsulae. Deze oude Romeinse nederzetting ligt hoog tegen de bergen aan geplakt, in de middle of nowhere. Er is voldoende tijd om het amphitheater te bezichtigen en te wandelen over de oude weg Flaminia, waar de karrensporen van de strijdwagens nog zichtbaar zijn op de oude keien. We kunnen eventueel stoppen voor een drankje aan de bar. Vervolgens rijden we terug naar de Torre Maggiore waar we de paarden verzorgen en kunnen genieten van een drie-gangen diner geserveerd aan eenpicknicktafel en drinken we koffie rondom het haardvuur. De tenten worden opgezet voor degenen die willen kamperen. Maar als je liever een warme douche hebt en wilt slapen in een echt bed, wordt je door de jeep teruggebracht naar de manege (35 min.) en de volgende ochtend weer teruggebracht voor het ontbijt.

Dinsdag (5-6 uur)
Na het ontbijt en mits er voldoende tijd is, rijden we over een pad naar het mooie Fransicaner klooster L'Eremita degli Arnolfi (Arnolfi Hermitage), gesticht door St. Franciscus en gerestaureerd in zijn oude glorie. Van hieruit vertrekken we naar het dorp Macerino, midden in de bossen. Een warme lunch met wijn wordt geserveerd op het grondgebeid van een romaanse kerk, Madonna di Panico. Hier rusten we uit waarna we weer opzadelen en ons klaar maken voor vertrek naar het pittoreske dorp Castagnacupa, waar de oude stenen huizen recentelijk zijn gerestaureerd. Van hieruit rijden we over wijde paden naar het dorp Catinelli, gebouwd op een stijle helling. De manege is in zicht en na een uurtje rijden passeren we Montebibico en rijden we terug via de kastanje bossen . Er is genoeg tijd voor een warme douche voordat het diner wordt geserveerd in het clubhouse door de uitstekende koks van la Somma.

Woensdag
Vandaag, doen we het rustig aan met een halve dagtocht naar de bergen die je vanuit de chalets ziet liggen. Afhankelijk van de conditie van het terrein en de vaardigheden van de groep, zal er genoeg gelegenheid zijn om te galopperen voor degenen die dat willen. We passeren de kastanjebossen van Montbibico en volgen de slingerende ruiterpaden langs boerderijen aan de voet van de Mount Acetella. Op de top van de berg hebben we een fantastisch uitzicht over Spoleto met zijn 13 eeuws viaduct en het beroemde kasteel dat de stad domineert. Op een heldere dag kunnen we zelfs de vallei bij Assisi zien liggen. Er is voldoende tijd om foto's te maken voordat we weer afdalen en terugkeren naar de stallen voor lunch.

Donderdag
Vanochtend vertrekken we voor een volle dag langs slingerende bospaden naar een gehucht, Torrecolla genaamd. De wijde paden nodigen uit voor een fikse draf of galop. We rijden eerst door het dorp Casigliano voordat we in het pittoreske dorp Strettura aankomen. Via diverse wegen en paden rijden we naar onze lunchbestemming, het grondgebied van een oud huis van waaruit we een prachtig uitzicht hebben over de bergen en valleien. De lange tafel wordt gedekt voor een heerlijke lunch voor de hongerige ruiters. In de lente is dit 'de plek' voor het plukken van wilde asperges die groeien op de heuvels. Op de terugweg passeren we de kerk van San Pietro Martire, een kleine kapel in de middle of nowhere, die nog steeds wordt gebruikt door de bewoners van de omringende dorpjes. Via de bossen en het dorp Acqualacastagna keren we terug naar de stallen.

Vrijdag
Vandaag een halve dagtocht over een schitterend 600 hectare privé- landgoed, genaamd La tenuta dello Schioppo maar ook wel het vlinderpark genoemd. Prima gelegenheid voor een lange galop of draf over de brede lanen, ondertussen genietend van de fantastische vergezichten over de bergen, valeien en dorpen. We stoppen op een open plek in het bos voor een aperitief bij een kastanjehouten, door jagers vervaardigde, tafel. In mei en juni is de bosgrond bedekt met een tapijt van wilde aardbeitjes. Naar huis voor de lunch en 's middags gelegenheid voor een bezoek aan Spoleto. (Vervoer kan geregeld worden.).

's Avonds verzamelen we voor een afscheidsdrankje en het diner in het clubhuis.

Zaterdag
Vertrek na het ontbijt.

Opmerking: Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het programma worden aangepast.

In de warme zomermaanden en in perioden van volle maan en als alle deelnemers van de betreffende week akkoord gaan, kan een dagtocht vervangen worden door een gedenkwaardige Nachtrit! . Tegen de avond beklimmen we een berg de Monte Acetella. Eenmaal op de top worden we verwelkomd met een barbecue bij het kampvuur en kan er gekeken worden naar vallende sterren. Bij het licht van de maan rijden we weer terug.