foto 01 foto 02 foto 03

LA SOMMA TREKTOCHT – NIEUW!

Een romeins karrespoor - Een tocht naar Monteleone di Spoleto

Deze tocht biedt de mogelijkheid om kennis te maken met de lokale geschiedenis en het ruige landschap in een uithoek van Zuid-Umbrië. Gasten kunnen deelnemen aan de trektocht: vier dagen paardrijden, drie overnachtingen elders en twee nachten op La Somma (voor en na de trektocht) of als onderdeel van een volle week waarbij de overige twee dagen worden ingevuld vanuit de basis met buitenritten en/of lessen.

Zondag

Deze tocht leidt ons naar het charmante middeleeuwse bergdorp Monteleone di Spoleto, verstopt tussen de heuvels van de ruige en spectaculaire Valnerinavallei. We starten onze tocht vanuit Precetto waar we de paarden treffen die per trailer zijn vervoerd. Aan weerszijden van de bruisende rivier Nera liggen de tweelingdorpen Ferentillo en Percetto. Percetto is een plaats waar het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Beide dorpen worden geflankeerd door wachttorens die ongewenste indringers dienden tegen te houden. Van hieruit klimmen we geleidelijk via kronkelende paden naar de top van de berg. Onderweg passeren we een oude douanepost die de grens aangeeft tussen de de pauselijke staat en het koninkrijk van ‘Two Sicilies’ en daar kunnen we nog steeds de sleutels van de Heilige Petrus waarnemen. Die we ook zien in het pauselijk wapen. Dit gebied staat lokaal bekend als de Salto del Cieco (blindemans sprong) verwijzend naar de leider van een struikroversbende die pretendeerde blind te zijn, reizigers beroofde van hun bezittingen om hun vervolgens de dood in te jagen. We stoppen voor de lunch met een heerlijk glas wijn en vervolgen onze weg over de bergkam van waaruit we Monteleone di Spoleto in de verte zien liggen. Na de afdaling via kronkelige paden, met adembenemende vergezichten in elke richting, stoppen we bij een comfortabele Bed & Breakfast aan de rand van Monteleone di Spoleto, dat de basis zal zijn voor ons en de paarden in de komende twee dagen. Diner en overnachting.

Maandag

Vandaag, na het ontbijt met locale produkten, rijden we hoofdzakelijk op vlak terrein in de omgeving van Monteleone di Spoleto. Zo’n honderd jaar gelegen werd bij een locale boer een romeinse strijdwagen gevonden die hij voor een gering bedrag heeft verkocht aan een handelaar. Deze strijdwagen is nu in New York en het onderwerp van een bittere stijd. Gelukkig kunnen we in het dorp een replica bewonderen.

Na de lunch vervolgen we onze tocht met degenen die dit graag willen voldoende mogelijkheden om te galopperen. Diner en overnachting.

Dinsdag

Vandaag verlaten we Monteleone di Spoleto via een andere route en passeren we balancerend op een bergrand de twee bergdorpen Gavelli en Caso. Daar zullen we stoppen voor de lunch. Van hieruit rijden we naar Scheggino, een prachtig gerestaureerd stadje, gelegen aan de rivier bekend om de forellen die door het centrum zwemmen. We vervolgen onze weg op vlak terrein totdat we aankomen bij Sant Ánatola di Narco, een voormalig benedictijns klooster, nu een hotel waar we zullen overnachten. De paarden grazen, goed verzorgd in de nabijgelegen weide. Onze bagage is reeds gebracht, we kunnen douchen en ons gereedmaken voor het diner.

Woensdag

Na het ontbijt zadelen we de paarden op en rijden we langs de rivier Nera. We passeren een oude abdij en een aantal kleine dorpen. Er is voldoende gelegenheid voor een draf en een galop voordat we terugkeren naar het dorp Ferentillo, waar de trailer en auto’s op ons wachten om ons terug te brengen naar La Somma.

Voor foto’s van Monteleone di Spoleto, zie ook:

TWO VALLEY TRAIL RIDE

24 September -1 Oktober

Zaterdag

Aankomst bij La Somma,

Zondag

Een half daagse tocht gevolgd door

’s Middags kunt u kiezen voor een paardrijles in de manage of een vrije middag om bijvoorbeeld Spoleto te bezoeken.

Maandag

Vandaag vertrekken we voor de eerste etappe van onze rit. We rijden over brede paden, met genoeg mogelijkheden voor een galop langs de oude Flaminia Weg. We dalen af en rijden door een aantal pittoreske dorpjes aan zoals Ancaiano en Belvedere, en vervolgen onze weg door de bossen en andere kleine gehuchten richting het mooie dorp Ferentillo. In dit dorp zien we nog de oude ‘twin towers’, die destijds gebouwd zijn om Ferentillo te beschermen tegen plunderende legers en andere bandieten. Ferentillo overspant het snelstromende riviertje de Nera, dat deze verbluffend mooie vallei zijn naam geeft: De Valnerina.

We steken de brug over naar de andere kant van het dorp, dat Precetto wordt genoemd, waar we stoppen voor een picknick lunch aan de rivier. Na de lunch rijden we langs de oever van de rivier de Nera. We passeren verschillende dorpjes en hebben onderweg meerdere mogelijkheden om te galopperen. We stoppen onderweg om een biertje te drinken voordat we aankomen in Scheggino, een mooi stadje aan de rand van de rivier. Dit deel is bekend om de forellen die in de rivier zwemmen, die dwars door het centrum van de stad loopt. Wij vervolgen onze rit via rustige paden, tot aan Sant’Anatolia di Narco, met het voormalige Benedictijnenklooster, nu ingericht als hotel, waar we twee nachten zullen verblijven.

De paarden gaan naar een wei in de directe omgeving om te grazen, te worden gevoederd en verzorgd. Wij hebben tijd voor een verfrissende douche en om ons voorbereiden op het diner en onze overnachting. De bagage is met de auto gebracht.

Dinsdag

Na het ontbijt vertrekken we voor een half daagse rit over mooie paden in het prachtige natuurgebied. We hebben onze lunch in het hotel. ‘s Middags gaan we met de auto naar het historische Norcia.

Norcia is vooral bekend als geboorteplaats van St. Benedict ,maar daarnaast ook vanwege de zwarte truffels, de voortreffelijke kazen, de prosciutto en salami van wilde zwijn. Deze heerlijkheden staan uitgestald in de lokale winkels. Voordat we naar het hotel terug gaan voor het diner, nemen we de tijd voor een aperitief in Norcia of in het mooie Borgo Cerreto, een dorpje bovenop de berg.

Woensdag

Na het ontbijt zadelen we onze paarden op en rijden we omhoog langs een gedeelte van de historische Spoleto-Norcia mountain railway. Deze spoorlijn verbond de twee valleien van Spoleto en Valnerina met elkaar voordat het door verwaarlozing onbruikbaar werd. Gelukkig is deze spoorweg onlangs omgebouwd tot een spectaculair parcours voor zowel wandelaars als ruiters. De route loopt door een aantal oude tunnels en trakteert ons na elke bocht op een spectaculair uitzicht. We passeren een aantal oude pittoreske treinstationnetjes en rijden door de prachtig gerestaureerde dorpjes Tassinare en Forca di Cerro. Forca di Cerro was het hoogste punt dat de treinen na hun klim bereikten voordat ze weer omlaag gingen richting Spoleto. In Spoleto laten we de oude spoorlijn achter ons en rijden we verder omlaag richting het vriendelijke stadje Poreta, gelegen in de Spoleto vallei. Het diner en de overnachting is in Castello di Poreta (Kasteel van Poreta). Dit hotel heeft een indrukwekkend mooie ligging, hoog boven in het stadje. De paarden worden in de buurt gestald en verzorgd.

Donderdag

Poreta is bekend om zijn olijfolie productie en na ons ontbijt rijden we langs rustige paden die aan weerszijden geflankeerd worden door prachtige olijfbomen. Dit is waar St. Franciscus en zijn volgelingen ook ooit gelopen hebben. We rijden langs een klooster, krijgen voldoende mogelijkheden voor galop voordat we bij een olijfboomgaard stoppen voor een picknick. In de middag rijden we langs brede paden naar een plek waar de auto’s en paardentrailers klaarstaan. De auto’s brengen ons terug naar La Somma voor diner en overnachting.

Vrijdag

Na het ontbijt hebben we een half daagse rit en daarna

’s Middag kunnen we kiezen tussen les op de manage of een vrije middag.

Zaterdag

Ontbijt en vertrek.

Prijs per persoon: €1765 voor de hele week. €1339 voor vijf nachten (aankomst op zondagmiddag, vóór het diner, en vertrek op vrijdag na het ontbijt).

DE BLOEMENZEE VAN CASTELLUCCIO

Panoramas and a pool – trail ride to Macerino
Price (full week) €1380; single supplement: €135.
Trail ride only: May 19-23 (4 nights, 3 days riding):  €1080, single supplement: €90
BUT ASK ABOUT SPECIAL OFFERS AND DISCOUNTS

Monteleone di Spoleto
Price (full week) €1548; single supplement: €135.
Trail ride only: June 30-July 4 (5 nights, 4 days riding); €1188, single supplement €90